📱 Digitale toegankelijkheid bij HEMA


🧡 1. HEMA is er voor iedereen

Bij HEMA vinden we dat iedereen mee moet kunnen doen. Ook online. Daarom zorgen we ervoor dat onze website en app makkelijk te gebruiken zijn. Voor iedereen. Ook voor mensen met een beperking. Denk aan mensen die slecht kunnen zien, horen of bewegen. Toegankelijkheid hoort bij wie we zijn. Dat is ook écht HEMA.


🔍 2. Hoe toegankelijk is onze website nu?

We weten dat onze websites en apps nog niet helemaal goed werken voor iedereen. We hebben in juni door een onafhankelijk bureau onze digitale kanalen laten testen.

⚠️Wat werkt nog niet goed? We willen eerlijk zijn over wat nog niet goed werkt:

  • De cookiebanner is lastig te bedienen zonder muis.
  • Het menu werkt niet goed met een schermlezer.
  • De zoekfunctie is niet te bereiken met het toetsenbord.
  • De betaalmethode werkt alleen met een muis.
  • De bestelknop is niet bereikbaar met het toetsenbord.
  • De kleuren hebben nog niet allemaal het juiste contrast.

We zijn bezig om dit te verbeteren. De eerste verbetering wordt dat de cookiebanner te bedienen is zonder muis. We werken nu ook aan gemakkelijker en zonder muis kunnen navigeren door onze website. In alle nieuwe dingen die we maken is toegankelijkheid een vereiste. De ambitie is om eind 2026 volledig toegankelijk te zijn.


📱3. We hebben veel verbeterd aan onze app

We willen dat iedereen de HEMA app prettig kan gebruiken. Daarom houden we rekening met de toegankelijkheidsinstellingen van je telefoon.

De app werkt goed met schermlezers zoals VoiceOver (iOS) en TalkBack (Android). Ook ondersteunt de app functies zoals verhoogd contrast, minder beweging en dark modus op iOS. Voor Android is dark modus nog in ontwikkeling. We zorgen ervoor dat dit straks zonder storende witte schermen werkt.

Als je grotere letters of een grotere weergave instelt, past de app zich hierop aan. Teksten blijven goed leesbaar en worden niet afgekapt. Soms verandert de indeling, bijvoorbeeld met minder kolommen of een verticale opbouw.

Knoppen zoals die voor je HEMA pas zijn duidelijk gelabeld, zodat schermlezers ze goed kunnen voorlezen. Ook groeperen we bij elkaar horende onderdelen, zoals aanbiedingen of winkelmand-items, op een logische manier.

We blijven werken aan een app die duidelijk, snel en toegankelijk is.

Je kunt onze HEMA app downloaden voor iOS en Android


📬 4. Heb je problemen? Laat het ons weten

Heb je moeite met onze website of app? Of heb je een goed idee om iets beter te maken? Laat het ons weten!

  • Op onze website zie je rechtsonder een feedback-knop. Kies daar voor ‘toegankelijkheid’ om je ervaring te delen.
  • In de app kun je je mening geven via ‘mijn HEMA’ > ‘geef je mening over de app’ en daar ‘toegankelijkheid’ kiezen
  • Wil je liever direct contact met ons? Ga dan naar onze klantenservice: 👉 hema.nl/klantenservice

🔄 5. We blijven leren en verbeteren.

We willen onze website en app steeds beter maken. Daarom luisteren we goed naar feedback van onze gebruikers. Ook blijven we onszelf verbeteren. Zo hebben we een training gevolgd over toegankelijkheid. We zorgen er ook voor dat al onze collega’s weten hoe je een website of app maakt die voor iedereen goed te gebruiken is


📏 6. Wat zijn de regels voor toegankelijkheid?

We bouwen onze website en app volgens de internationale regels voor digitale toegankelijkheid. Die regels heten WCAG 2.2. We streven naar niveau AA. Dat betekent dat onze digitale diensten goed te gebruiken zijn voor de meeste mensen.

Wil je meer lezen over digitale toegankelijkheid, ga dan naar de website van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.


🗓️ 7. Wanneer is deze tekst gemaakt?

Deze tekst is gemaakt op 24 juni 2025. We passen hem aan als er iets verandert.